woensdag 21 april 2010

A propos

A propos

Ik liep laatst in een treurig oud museum
Waar zoveel diep bedroefde beelden staan
Ik zag zo'n beeld met weer een natte traan
En dacht, het is een huilend mausoleum
Ik neem voortaan een schone zakdoek mee

Maar wie wil nog een kopje thee?


A proposite

Ik ga straks naar een leuk geboortefeestje
Ter ere van een gloednieuw apparaat
Ha nee, het is niet vies waar dit om gaat
Mijn vriend heeft 'n kersvers computerbeestje
Hij gaat trakteren op beschuit met muisjes

Maar u spaart ook Delfts-blauwe huisjes?


A propostie

Ik was laatst in een katholieke kerker
Ja echt, dit is geen lettergreep teveel
Daar zat, geketend aan elk lichaamsdeel
Een non-erecte priester in een erker
Hij mocht geen lidmaat meer misbruiken

Maar wie rammelt aan de luiken?


A prosodie

Ik kom vaak bij een vrije boekenbende
Daar doet men klinkend aan de prosodie
Een ziekte? Nee, wel een soort pastorie
Er woei daar laatst een fraaie nieuwe wende
Een versvorm, een tijdelijk gedachtenraam

A propos, hoe was ook weer de naam?


A proposterity

Ik was laatst weer eens in de priemgetallen
Een vreemde hobby, die formuletaal
Als in een visioen zag ik het allemaal
Ik zag ze vallen, de juiste lottoballen
Ach ja, zoveel geld en zo weinig leven

Waar is die pinpas toch gebleven?


A prohikpos

Ik was laatst in Athene, in de Plaka
Ik liep omhoog naar de Akropolis
Een man vroeg: weet u waar Apollo is?
Ik wist het niet, dus riep ik: Tsjakka!
Hij knielde prompt en greep mijn ratelband

Waar is mijn whisky nou geland?


A professie

Ik was vandaag naar een soort netwerkborrel
Waar iedereen visitekaartjes zoekt
Er wordt gelinked en overal gefacebookt
Het ruikt en klinkt naar onzin, naar gemorrel
En iemand loopt voorgoed de wereld uit

Wat hoor ik daar? Vogelgefluit?



De A propos is een versvorm
die ontstaan is op Het Vrije Vers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten